//Îți place peștele? Atenție la listeria, substanțe toxice, mercur și compuși radioactivi
Peștele, beneficii și riscuri

Îți place peștele? Atenție la listeria, substanțe toxice, mercur și compuși radioactivi

Peștele este unul dintre alimentele mele preferate, mai ales de când am renunțat la carne (noiembrie 2016). Am preferat mereu să îl am în meniul zilnic și pentru copilă, în locul altor tipuri de carne. Iar Teea este mare amatoare de pește, fiind unul dintre alimentele de bază în diversificare.

Este o sursă valoroasă de nutrienți, dar poate fi o sursă de listeria, mercur, substanțe din apele poluate sau de compuși radioactivi (după explozia de la Fukushima). Iată ce trebuie să știm despre pește, beneficiile pentru sănătate, riscurile contaminării cu metilmercur și niște reguli de siguranță alimentară.

Beneficiile peștelui

Peștele este o sursă extraordinară de proteine de înaltă calitate. Dar peștele conțineși  acizi grași omega 3, vitamine (D, B2 – riboflavina), calciu, fosfor, fier, zinc, iod, magneziu, potasiu. Datorită beneficiilor sale, Societatea Americană a Inimii recomandă consumul de pește cel puțin de două ori pe săptămână. Nutrienții din pește contribuie la buna funcționare a sistemului cardiovascular, inclusiv la reducerea tensiunii arteriale, deci și reducerea riscului de infarct sau de atac cerebral. Poate reduce inflamația, riscul de depresie, de ADHD, Alzheimer, demență, diabet și de atrită. Însă există o limitare a consumului anumitor tipuri de pește. Așadar, putem considera peștele un aliment medicament, nu? Atenție însă, că există niște limitări ale consumului de pește.

Peștele în sarcină și alimentația copilului

Peștele este recomandat în alimentația zilnică și diversificarea copilului (de la vârsta de 6 luni). Despre diversificare am vorbit AICI. Este un aliment ușor, hrănitor, benefic pentru sănătatea adulților și copiilor, iar nutrienții ajută femeia însărcinată și contribuie la buna dezvoltare a fătului în perioada intrauterină. Dar este și unul dintre alimentele care pot cauza listerioză. În sarcină, este o afecțiune gravă, cu simptome similare cu ale unei viroze banale (febră înaltă, vomă și diaree). Se poate declanșa într-un interval de 3-70 de zile de la contaminare. Dar în timpul sarcinii poate cauza avort, moartea fătului în uter sau afectarea fătului.

Există limitări ale peștelui cu metilmercur (vezi mai jos), dar și al peștelui gras (de exemplu, somon, macrou, hering, sardine, păstrăv, crap). În general, peștele gras conține substanțe poluante din apele în care trăiesc, de aceea există niște recomandări. Adulții, în general, nu trebuie să consume mai mult de patru porții de pește gras pe săptămână. Femeile înainte sau în timpul sarcinii, nu trebuie să consume mai mult de două porții ca să nu fie fătul afectat. Iar în alimentația copilului ar trebui evitat sau limitat. De aceea, pediatrii recomandă peștele alb (fără limitări) care este și slab în grăsimi. Tipuri de pește alb: cod, pollock, șalăul, cambula, eglefin, chefal roșu, rândunică de mare și tilapia.

Peștele poate fi o sursă de mercur. Atenție în sarcină!

Organizația Mondială a Sănătății (OMS – LINK) ne avertizează în privința mercurului din peștele consumat. Mai precis este vorba de metilmercur, un compus organic, care, chiar și în cantități reduse, poate cauza probleme serioase de sănătate. Un plus de atenționare este pentru femeile însărcinate și mamele cu copii mici. Acest compus prezent în pește și crustacee poate afecta sănătatea și dezvoltarea intrauterină a fătului, dar și copilului. Metilmercurul are efecte toxice pentru sistemele nervos, digestiv și imunitar, afectează plămânii, rinichii, pielea și ochii. Un copil contaminat în uter cu metilmercur are probleme de dezvoltare neurologică. Îi pot fi afectate gândirea, procesele cognitive, memoria, atenția, limbajul, motricitatea fină, orientarea în spațiu.

Cu cât un pește/ animal marin este mai sus în lanțul trofic, cu atât conține mai mult aceasă substanță toxică.De aceea marii predatori, peștii prădătorii oceanici pot conține mai mult mercur decât ceilalți. Atenție la ton și tentația de a consuma anumite delicatețe orientale – rechin sau chiar delfin. Sunt surse majore de mercur. În sarcină nu se consumă deloc rechin sau pește spadă. NHS recomandă un consum săptămânal de maximum 2 porții de ton preparat (170g când e crud sau 140g porția gata preparată) sau 4 porții de conservă (140g de ton fără lichid). Și macroul sau alți pești cu risc trebuie consumați cu măsură.

Peștele monitorizat pentru compuși radioactivi 

După explozia centralei nucleare de la Fukushima din Japonia, la nivelul Uniunii Europene au fost emise recomandări speciale (2012, LINK). Statele membre au primit recomandarea de a monitoriza prezența anumitor compuși radioactivi (Cs-134 and Cs-137) în anumite tipuri de pești (diferite tipuri de ton, pește spadă și macrou).

Organizații internaționale de mediu spun că, în ciuda informațiilor oficiale, explozia de la Fukushima a afectat mediul acvatic foarte tare și pe termen lung, nu numai în zona respectivă. Anumite surse care susțin că anumite zone de pescuit, deși mai departe de Japonia, nu mai sunt sigure. Pe eticheta peștelui pescuit (din considerente de trasabilitate) e inclusă zona de pescuit – FAO urmat de un număr. Zonele de alertă după radiațiile nucleare sunt: 61,67, 71, 77 și 87. Iată AICI un articol interesant cu opiniile unor specialiști despre persistența în timp a unor compuși radioactivi în Oceanul Pacifi. Pe scurt, unii rezistă 20 de ani, alții 300 de ani, iar unele reactoare încă au scurgeri. De aici recomandarea de a fi prudenți în privința tonului, somonului și altor pești migratori.

Măsuri de siguranță pe care le putem lua
  • Cumpărăm de la furnizori de încredere, de preferință proaspăt, nu de la magazinul din colț.
  • Trebuie consumat înainte de termenul de valabilitate și ținut la rece (max 5 grade)
  • Nu consumăm pește crud sau insuficient preparat, oricât de tentant ar fi.
  • Verific eticheta, valabilitate, sursa și regiunile de pescuit FAO (Food and Agriculture Organization din cadrul ONU) – vezi mai jos
  • Reducem consumul de pește afumat (negătit) sau insuficient pregătit deoarece poate conține listeria.
  • Respectăm recomandările medicale.
Verifică eticheta și proveniența peștelui

Anumite tipuri de pește pot proveni din pescuit acvacultură. Aici sunt multe discuții deoarece există multe curente de opinie despre cum peștele pescuit este mai sănătos. Așa să fie? Habar nu am, nu am găsit nicio sursă oficială / credibilă care să susțină oricare dintre variante. Da, prefer să cumpăr un păstrăv pescuit decât unul de crescătorie. Asta pentru că nu știu cu ce sunt hrăniți. Pe de altă parte, nu știu dacă peștele pescuit nu este contaminat în vreun fel. Există controale sanitar-veterinare, însă e cunoscut că autoritățile noastre nu sunt cele mai responsabile. Iar furnizorii au o preferință naturală către profit, uneori în detrimentul siguranței consumatori.

Să fim sănătoși!

 

 

Comments

comments